Obowiązki przedsiębiorców będących w systemie BDO
Każda działalność związana z wytwarzaniem, przetwarzaniem, odzyskiem lub unieszkodliwianiem odpadów, musi być zarejestrowana w systemie BDO. Obowiązki wynikają z Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to system, który został wprowadzony w Polsce w celu usprawnienia procesów związanych z zarządzaniem odpadami.
BDO – obowiązki, które powinien spełnić przedsiębiorca
W Bazie Danych Odpadowych (BDO) muszą rejestrować się przedsiębiorstwa, które wprowadzają na rynek produkty takie jak oleje, preparaty smarowe, opony pneumatyczne oraz pojazdy. Rejestracja jest także obowiązkowa dla firm zajmujących się zbieraniem, transportem, przetwarzaniem i recyklingiem odpadów, w tym sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii, akumulatorów oraz opakowań. Muszą to zrobić podmioty prowadzące działalność w zakresie utrzymania porządku i czystości w gminach oraz przewoźnicy odpadów. Również jednoosobowe działalności gospodarcze, które wytwarzają odpady inne niż komunalne, są zobowiązane do rejestracji. Obowiązki przedsiębiorcy, którego dotyczy BDO to między innymi:
- prowadzenie ewidencji wytwarzanych odpadów,
- prowadzenie sprawozdawczości z wprowadzonych opakowań oraz wytwarzanych odpadów,
- terminowo płacić opłatę roczną,
- dokonywanie aktualizacji w systemie poprzez wniosek aktualizacyjny,
- właściwie nadawanie kodów do wytworzonych odpadów,
- przekazywanie odpadów poprzez wystawienie KPO w systemie BDO.
Jeśli dotyczy Cię ewidencja odpadów BDO, przestrzeganie tych obowiązków zapewnia nie tylko zgodność z przepisami prawnymi, ale również przyczynia się do efektywnej ochrony środowiska.
Co grozi za niewywiązanie się z obowiązków?
Jeśli obowiązek BDO nie zostanie spełniony, niesie to za sobą poważne konsekwencje prawne, które są zróżnicowane w zależności od rodzaju naruszenia. Przedsiębiorcy mogą zostać obciążeni zarówno karami administracyjnymi, jak i sądowymi.
Administracyjne kary pieniężne, nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska, mogą wynosić od 5000 zł do 1 mln zł i są stosowane w przypadkach takich jak prowadzenie działalności bez odpowiedniego wpisu do Rejestru BDO czy też brak numeru rejestrowego na dokumentach firmowych.
Z kolei, naruszenia bardziej poważne, jak niezłożenie wniosku o wpis, zmianę wpisu lub wykreślenie z rejestru, a także fałszywe informacje w dokumentach czy niewłaściwe prowadzenie ewidencji, mogą skutkować sankcjami karnymi, w tym aresztem lub grzywną, której wysokość może sięgać od 100 zł do ponad 1 mln zł. Od 1 stycznia 2020 r., za nieprzechowywanie, udostępnianie lub przedkładanie wymaganych dokumentów oraz brak odpowiednich potwierdzeń podczas transportu odpadów także można ponieść karę grzywny lub aresztu.
Jeśli nie chcesz martwić się, do kiedy sprawozdanie BDO należy złożyć i czy Twoja firma na pewno dopełniła wszystkich formalności, w Grupie EKOPRO dostępna jest obsługa BDO dla firm. Eksperci świadczą także doradztwo środowiskowe. Dzięki wsparciu naszej firmy, BDO, obowiązek raportowania i inne kwestie związane z bazą danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami nie muszą być zmartwieniem Twojej firmy. Grupa EKOPRO kompleksowo zajmie się tymi kwestiami.